Het weekritme van mijn kind
Vanaf dit schooljaar ziet het er voor Max heel anders uit dan voor het gemiddelde kind. Op dit moment is er voor school een pauze ingelast. Hij staat ingeschreven op speciaal onderwijs, en het plan was een maatwerkgroepje. Daar is hij ook na de zomervakantie gestart, maar helaas was dit alsnog teveel voor hem gevraagd. Hij zou twee keer twee uur per week erheen gaan, naast de zorgboerderij en de educatieve dagbesteding. Alleen naast dat hij gewoon “nee” zegt op schoolwerkjes doen uit boekjes. Moest hij wennen op drie locaties.
Jemalupe de zorgboerderij
De zorgboerderij waar hij al kwam voor de zomervakantie, was hij aardig gewend. Maar nu kwam er logeren bij. Hij gaat elke week twee nachtjes daar slapen, en het gaat al heel veel beter dan in het begin. Toch blijft hij het niet zo heel fijn vinden, zolang van huis. En de angsten die hij in zijn hoofd heeft met vele dingen. In het begin had ik er ook heel veel moeite mee, vooral als hij huilend en vechtend de taxi in ging. Dan kon ik daarna ook niet meer stoppen met huilen. Ook laten ze hem niet meer in de avond bellen, wanneer hij helemaal over zijn toeren is om naar bed te gaan. Dit hielp toch niet om hem rustig te krijgen. Nu ze dit zelf oppakken daar, ervaar ik hierop zelf iets meer rust. Geen nieuws is goed nieuws heb ik mij voorgenomen, en heb het meer kunnen loslaten. Het spelen daar vind hij wel heel leuk, en met klusjes helpen doet hij ook graag. Dan helpt hij mee met de stallen uitmesten of bladeren rapen zodat het terrein weer opgeruimd is. Ook heeft hij een klik met een ander kind die daar logeert, en is gek op de hond.
Elke zondag pak ik dus zijn koffer in, en maandag komt om half 12 de taxi die hem eerst naar de educatieve dagbesteding brengt. En daarvandaan naar de zorgboerderij gaat. Woensdagochtend is hij dan weer thuis, en heeft hij een dagje vrij.
De Ezelsbrug (educatieve dagbesteding)
Hierover heeft hij de meest enthousiaste verhalen, en er gaat geen dag voorbij thuis dat hij het heeft over Nero. Ook hier hebben ze honden, en het meest speelt hij met Nero. Het geeft hem enorme ontspanning, want hierin moet hij niets. Hij hoeft niet te praten, want alleen dat is soms al moeilijk. (ligt aan het onderwerp) Hij is begonnen met de middagen hier, want die staan in het teken van 1 op 1 begeleiding. Het leukste vind hij de donderdag waar hij IK tijd heeft, op dit moment is hij met de IK juf een huis aan het bouwen van hout. Echt met opmeten en zagen enz… Dus spelenderwijs leert hij hiermee rekenen, en hij heeft het niet eens door dat hij aan het leren is. Maar omdat school na de derde week stop werd gezet, zaten we met nog meer gaten en nog meer verveel momenten thuis. We hebben zijn vrije dag omgeruild van vrijdag naar woensdag. Vrijdag mag hij nu in de ochtend naar De Ezelsbrug, en komt hij in de groep. Wat betekend dat ze na de herfstvakantie gaan starten met hele kleine momenten schoolwerkjes in boekjes. Ze gaan dus kijken hoe hij hierop gaat reageren, en of ze kunnen ontdekken hoe ze bij hem de ingang kunnen krijgen hem aan het leren te krijgen. Want dit is de plek en de mensen die hij vertrouwd, en dat moet wel behouden blijven. Dus in hele kleine stapjes gaan ze te werk.
School
Na drie weken, vier uur per week school zagen we dat het al teveel gevraagd was. Hij was veel boos en kwam er niet zo makkelijk uit. De eerste twee weken, kon de juf dit met hem oppakken en hem gewoon laten razen. (op een goede manier) Hij mag van ze leren dat hij wel boos mag zijn, maar geen andere mag pijn doen. Dit vind hij vreemd dat hij boos mag zijn, omdat hij op zijn oude school daarvoor werd afgestraft. Helaas in week drie, begonnen er iets meer kinderen in de klas. (het is een klas van ongeveer vijf kinderen) En kon de juf zijn buien niet opvangen, zodat de andere kinderen er geen last van hadden. Dit wilde ze zo graag voorkomen, om hem naar huis te sturen. Maar er moest een beter plan komen voor hem. Daar zijn ze nu dus mee bezig, en ondertussen kan hij niet naar school. Ze willen kijken of ze hem straks de donderdagochtend terug naar school kunnen laten gaan. Dat hij meedoet met gym en eventueel daarna iets anders als koken\bakken. Zodat hij nog niet in de klas hoeft te werken. Misschien zelfs met begeleiding van de Ezelsbrug mee voor de schakelmomenten. En dat er te allertijden van school iemand aanwezig is die er voor hem is als er wel een boze bui ontstaat. Zodat hij de volledige aandacht kan hebben. Want ze willen hem nu nog niet op deze jonge leeftijd opgeven in het schoolse systeem.
Verder hebben wij als ouders en ook op de Ezelsbrug allang gezien dat hij best slim is en dat als hij de smaak te pakken heeft met leren. Dat hij best wel veel kan. Hij moet alleen het belang van leren gaan inzien, en gaan geloven dat hij het ook echt kan. Helaas heeft hij een enorm groot probleem met het “moeten” dan is het eigenlijk gewoon altijd “nee”.
Zijn rooster voor nu
Maandag 12.00-14.00 Ezelsbrug en daarna door naar Jemalupe
Dinsdag 12.00- 14.00 Ezelsbrug en daarna terug naar Jemalupe
Woensdag 08.45 Thuis
Donderdag 12.00-14.00 Ezelsbrug
Vrijdag 09.30-12.30 Ezelsbrug

Nu hoop ik dat de gewoonte er weer in komt, en dat we over een tijdje kunnen stoppen met de beloningen. En hij weer gewoon normaal naar school gaat. Maar aangezien hij nu op school niet meer mee doet met de gewone les, en er misschien binnenkort dingen veranderen. Zal dit wel weer een nieuwe uitdaging gaan worden. Maar voor nu ben ik blij dat het werkt, en mijn dag veel fijner begint.

Omdat onze zoon een probleem heeft met dingen wegdoen, stapelt het speelgoed hierop. Hiermee moeten we echt nog eens mee aan de slag met hulpverlening. Maar voor nu gaat school even voor op echt opruimen. Het gaat hier niet alleen om speelgoed, maar ook om alle knutselwerkjes, papiertje enz… Het is al wel wat minder geworden, maar nog steeds niet op een normale manier. Dan zal je zeggen, gooi het gewoon weg ofzo… maar daar zitten enorme boze buien aan vast als hij het door heeft. 




















































