Gezond en fit 2015 Opdracht 4

image_pdfimage_print

Hoeveel water heeft ons lichaam nodig?

Wist je dat al het leven op aarde grotendeels bestaat uit en afhankelijk is van water? Zelfs 71 procent van het aardoppervlak wordt bedekt door water. Daaruit kan je al opmaken dat water essentieel is voor het leven op aarde en ook voor ons lichaam. Het is belangrijk om te weten dat ons lichaam voor meer dan de helft bestaat uit water. Bij vrouwen is dat gemiddeld 52 %, bij mannen 63 % en bij baby’s zelfs 75 %. Dit verschil komt door het vetgehalte. Het lichaam verbruikt met plassen, zweten en ademen zo’n 2,5 liter water per dag. Dit kan je aanvullen met allerlei vloeibare stoffen, want deze bevatten in meer of mindere mate water. Wist je ook dat in alle voedingsmiddelen water zit? Groente en fruit bevatten het meeste water. Dagelijks krijg je via voeding gemiddeld 1 liter water binnen. Dat betekent dat je nog 1,5 liter water mist. Uiteraard kan je dit gewoon binnen krijgen door water te drinken uit de kraan, of uit een pak of fles die je gekocht hebt in de supermarkt. Wij Nederlanders hebben het geluk dat er heel veel grondwater is in Nederland. Het kraanwater hier is dus heel schoon en vers. In veel zuidelijke Europese landen moet men oppassen met het drinken van kraanwater. Hier is het water uit de kraan vaak net zo schoon als dat uit de supermarkt. Het is dus in principe niet nodig dit te kopen.

Lastig om voldoende water te drinken?

Zelf heb ik best veel moeite om genoeg water te drinken, ook al drink ik alleen maar water en thee op een dag. Sinds vorige week ben ik weer heel bewust bezig met meer water drinken.

Tips om meer water te drinken:

  1. Koop een bidon of fles en vul deze steeds opnieuw met water. Zo weet je hoeveel liter water je aan het einde van de dag hebt gedronken.
  2. Neem deze bidon of fles overal mee naartoe.
  3. Zorg dat je voordat je ‘s ochtends de deur uitgaat al je bidon of fles hebt gevuld en zelfs al deels of helemaal is opgedronken.
  4. Maak er een lekker smaakje aan door fruit of groente erin te doen.
  5. Eet veel groente en fruit, zodat je uit voeding ook genoeg vocht binnenkrijgt.

Ga je vaker drinken? Dan zul je vast vaker naar de toilet moeten dan eerst. Dit is volkomen normaal. Blijf dus volhouden, zodat ook jij je afvalstoffen kwijt raakt door water te drinken. Water stilt ook de honger zodat je dus minder zin in eten hebt.

Deze week gaan we dus letten om het drinken van water. Ik hou me vast aan 8 glazen water per dag drinken. Dat is dan nu ook de opdracht, drink elke dag 8 glazen water.

Inspiratie

cbbe5f4a75510a3f586fe27a879cb952

large-31

caf5593add306b752d3ef228a5003bb7

ab9b611e5f2cd0d0be103339c50c5f65

36e4416cede4478526462f99d2ec8b63

Please follow and like us:

Comments

comments

debbie

Partner van Bert, trotse mama van Daan ons eerste kindje geboren met het syndroom van down. Vliegt nu hoog in de hemel. Altijd hier in ons hart. Eigenaresse van Day-dreamer.nl een persoonlijke lifestyle blog.

1 reactie

  1. Sanja schreef:

    Handige tips! Wat een heerlijke plaatjes zeg! Ik drink altijd al veel water, maar sinds kort gebruik ik ook een app (Hydro Coach) die je er ook aan herinnert om te drinken. De hoeveelheid ml./l. wat je moet drinken wordt bepaald door middel van je gewicht + lengte.
    Sanja onlangs geplaatst…Handige Zwangerschaps appsMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

× Hoe kan ik jouw helpen?